Na chorobą Alzheimera cierpi około 5 mln Amerykanów w wieku 65+. Ryzyko zachorowania rośnie z wiekiem. Są jednak pewne sposoby, aby nieco je zredukować.

Obok predyspozycji genetycznych, do czynników ryzyka rozwoju demencji naukowcy zaliczyli: nadużywanie alkoholu, choroby psychiczne, zespół Downa, nadciśnienie tętnicze, palenie papierosów, miażdżyce naczyń oraz cukrzycę.

Eksperci z National Academy of Sciences oraz z Alzheimer’s Disease International sugerują, że przestrzeganie 4 prostych (przynajmniej w teorii) zasad może w istotny sposób zniwelować wpływ niektórych czynników ryzyka, a przez to zmniejszyć zagrożenie zachorowaniem, lub przynajmniej odsunąć je w czasie.

  1. Nie pal! 
    U osób palących ryzyko pojawienia się demencji jest aż o 45 proc. wyższe niż u niepalących.
  2. Kontroluj ciśnienie krwi!
    Nadciśnienie tętnicze to nie tylko wzrost ryzyka zawału serca czy udaru mózgu. Przypadłość ta w istotny sposób zwiększa także zagrożenie demencją. Ważne jest też dbanie o prawidłowy poziom cholesterolu.
  3. Strzeż się cukrzycy! 
    Niektórzy neurolodzy nazywają chorobą Alzheimera curzycą typu 3. Na cukrzycę choruje ponad 29 mln Amerykanów. W grupie tej ryzyko pojawienia się demencji jest o 60 proc. wyższe niż w populacjo ogólnej.
  4. W zdrowym ciele zdrowy mózg. 
    Istnieją dowody na to, że dbanie o dobrą formę fizyczną przekłada się na dłuższe zachowanie zdolności poznawczych na wysokim poziomie. Ryzyko demencji zmniejszają też wszelkie formy „treningu” mózgu, takie jak np. nauka języków obcych, rozwiązywanie krzyżówek czy gra w szachy.

Źródło: Science World Report