Według szacunków – na osteoporozę choruje w Polsce około 25 procent kobiet i 13 procent mężczyzn po 60. roku życia.

Osteoporoza to przewlekła, metaboliczna choroba szkieletu, charakteryzująca się postępującym spadkiem masy kostnej z osłabieniem struktury przestrzennej kości i w konsekwencji skutkującą zwiększoną podatnością na złamania. Dotyczy najczęściej kobiet po menopauzie, ale może być wywołana przewlekłym przyjmowaniem niektórych leków, na przykład sterydów. Czynnikami, które usposabiają do powstania choroby są czynniki genetyczne, niska masa ciała, używki, dieta uboga w wapń, białko, witaminę D oraz choroby takie jak: cukrzyca i reumatoidalne zapalenie stawów.

Przez lata choroba może przebiegać bezobjawowo, a nagle pojawiają się dolegliwości, głównie ból kończyn po dłuższym wysiłku fizycznym lub ich obciążaniu, a ostatecznie także złamania, i to nawet na skutek małych urazów. Aby w porę wykryć chorobę i zapobiegać jej rozwojowi zaleca się wykonanie badania gęstości kości po 45. roku życia. Najczęściej ocenia się gęstość kości w obrębie szyjki kości udowej i kręgosłupa odcinka lędźwiowego. Profilaktyka polega także na usuwaniu czynników ryzyka, czyli uzupełnianiu niedoborów żywieniowych poprzez suplementację wapnia, w szczególności witaminy D i białka. Bardzo ważna jest aktywność fizyczna (spacery, pływanie, codzienna gimnastyka) mająca na celu wzmocnienie kości i mięśni, odpowiadających za prawidłową postawę ciała. Jako lekarze zalecamy racjonalne korzystanie z kąpieli słonecznych w celu zwiększenia syntezy witaminy D w skórze. Konieczne jest wyeliminowanie alkoholu oraz nikotyny z organizmu.

Co jeść, żeby wzmocnić kości?

– Produkty bogate w wapń: mleko, sery żółte, twarogi, także w wersji nisko-tłuszczowej, ryby tj. łosoś, makrela, sardynki, pieczywo, rośliny strączkowe np. soja, sezam, zielone warzywa liściaste.

– Spore ilości witaminy D znajdziemy w tłustych rybach: makrela, sardynki, śledź, a także w maśle, jajach i we wzbogaconych w wapń płatkach śniadaniowych.

– Produkty bogate w magnez to: kakao, orzechy, masło orzechowe, gorzka czekolada, kasze.

– Fosfor dostarczymy organizmowi w: serach żółtych, orzechach, wątrobie, żółtkach jaj, rybach morskich, warzywach strączkowych.

– Walcząc z zagrożeniami skutkującymi osteoporozą jemy pięć porcji owoców i warzyw dziennie.

– Każdy posiłek powinien zawierać (do wyboru): pieczywo, płatki śniadaniowe, ziemniaki, kasze, makaron,

– Unikamy soli, ponieważ zwiększa ilość wydalanego z moczem wapnia oraz produktów o wysokiej wartości cukrów i tłuszczów np. ciastka, cukierki, słodycze, chipsy, napoje gazowane, ponieważ mają znikomą wartość odżywczą.

Źródło: Medexpress.pl