Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu œwiadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Dla pacjenta

Jak zapobiegać bólom kręgosłupa

Z danych statystycznych wynika, że ból kręgosłupa jest drugim co do częstotliwości występowania bólem. Około 30-40 proc. pacjentów zgłaszających się do ortopedy skarży się na problemy z kręgosłupem. Natomiast według sondażu TNS Pentor ponad połowa ankietowanych Polaków cierpi z powodu bólu kręgosłupa, a co szósty badany stwierdził, że dolegliwości te odczuwa bardzo często.

bkKręgosłup jest skomplikowaną strukturą biomechaniczną złożoną z trzonów kręgowych, połączonych krążkami oraz stawami międzykręgowymi, więzadeł rozpiętych między nimi oraz mięśni głębokich, wpływających na jego stabilność, a także powierzchownych umożliwiających wykonywanie ruchów. Podstawowym elementem profilaktyki i leczenia bólów pleców jest dbanie o jak najlepszą kondycję wszystkich tych elementów, a w szczególności mięśni głębokich – mówi Marcin Grześkowiak, fizjoterapeuta z Poznania.

Lekarze oceniają, że nawet 90 proc. ludzi przynajmniej raz w życiu uskarżało się na problemy z kręgosłupem. Do najpowszechniejszych przyczyn bólów pleców zalicza się nieprawidłową postawę ciała, brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia oraz nadmierny wysiłek fizyczny. Ból może być również wynikiem wad wrodzonych, urazów i stanów zapalnych. Przewlekłe problemy bólowe pleców spowodowane mogą być chorobami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, dyskopatią, chorobami narządów wewnętrznych, osteoporozą czy nowotworami. By zadbać o kondycję swojego kręgosłupa, należy regularnie ćwiczyć, pamiętać o odpowiedniej wadze ciała i prawidłowej postawie. Jeśli przez długi czas przebywamy w pozycji siedzącej, powinniśmy regularnie robić kilkuminutowe przerwy tak, by pozbyć się ucisku, który powstaje przy takim ułożeniu ciała. Ważne jest również dbanie o odpowiednią pozycję podczas snu.

Źródło: materiały prasowe

W zdrowym ciele zdrowy mózg

Uprawianie w młodym wieku ćwiczeń fizycznych – takich jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze – wpływa korzystnie na sprawność mózgu w średnim wieku – informują naukowcy z University of Minnesota w Minneapolis.

Read more...

Przygotowanie do badania RTG

Przygotowanie do badania RTG odcinka lędźwiowego kręgosłupa (L, L/S) i stawów biodrowych:

min. 6 godzin na czczo (można w tym czasie wypić tylko niewielką ilość wody niegazowanej, żadnych innych płynów), nie palić papierosów, być wypróżnionym, w przeddzień badania zażyć 3x2 kapsułki Espumisanu (bądź innego środka przeciw wzdęciom) oraz dodatkowo w dniu badania 2 kapsułki.