Naukowcy z University of Maryland Medical Center obliczyli, że dorosły człowiek może – bez obaw o przedawkowanie jakiegokolwiek ze składników – spożywać codziennie nawet do 4 ząbków czosnku. Może, ale czy powinien?

Jednym z najważniejszych składników czosnku jest allicyna – organiczny związek o charakterystycznym zapachu i działaniu bakteriobójczym i antywirusowym. Prozdrowotne działanie czosnku wykracza jednak znacznie ponad to. Poniżej przedstawiamy siedem najważniejszych powodów, dla których warto, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, sięgać po to aromatyczne warzywo.

1. Pomaga zwalczyć trądzik

Z badania opublikowanego w 2009 r. na łamach czasopisma „Angewandte Chemie” wynika, że allicyna, obok właściwości bakteriobójczych, zapobiega także szkodliwemu wpływowi wolnych rodników. Szczególną rolę odgrywa tutaj kwas sulfenowy – jeden z produktów rozkładu allicyny. Połączenie właściwości bakteriobójczych i antyoksydacyjnych czyni z czosnku wartościową „broń” do walki z trądzikiem.

2. Zapobiega utracie włosów

Czosnek jest warzywem o wysokiej zawartości keratyn – a szczególnie tzw. keratyn twardych, bogatych w białka o dużej zawartości siarki. Związki te stymulują porost włosów, a także wzmacniają je. W 2007 czasopismo „The Indian Journal of Dermatology, Venerology and Leprology” opublikowało badanie, którego autorzy wykazali, że stosowanie żelu zawierającego wyciąg z czosnku zwiększa skuteczność standardowego leczenia łysienia plackowatego.

3. Zapobiega przeziębieniom i ułatwia ich leczenie

O antywirusowym (oraz przeciwbakteryjnym) działaniu allicyny pisaliśmy już na wstępie. Czosnek może jednak pomóc tutaj w zgodzie z maksymą „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Jak wynika z badania opublikowanego w 2001 r. na łamach „Advances In Therapy” regularne przyjmowanie suplementów zawierających czosnek zmniejsza częstość przeziębień o 63 proc. Co więcej – u osób, które jednak zachorowały, okres występowania objawów był o 70 proc. krótszy w przypadku tych, którzy stosowali czosnek (1,5 dnia vs. 5 dni).

4. Obniża ciśnienie tętnicze

Czosnek, prawdopodobnie dzięki dużej zawartości polisiarczków, stymuluje wytwarzanie w naczyniach krwionośnych tzw. czynnika rozkurczowego pochodzenia śródbłonkowego (EDRF, endothelium-derived relaxing factor), czyli tlenku azotu. W 2013 r. naukowcy z Pakistanu opublikowali pracę, w której wykazali, że stosowanie 600–1500 mg ekstraktu z czosnku na dobę przez 24 tygodnia obniża ciśnienie tętnicze równie skutecznie jak atenolol.

5. Obniża poziom „złego” cholesterolu

Korzystny, choć umiarkowany wpływ spożywania czosnku na profil lipidowy widoczny jest szczególnie u osób z hiperlipidemią, w znacznie mniejszym stopniu u tych, u których wyjściowy poziom LDL-C był prawidłowy – wynika z badania opublikowanego w 2000 r. na łamach „Annals of Internal Medicine”. Nie jest pewne w jaki sposób czosnek pomaga w redukcji „złego” cholesterolu, najprawdopodobniej poprzez hamowanie aktywności jednego z enzymów biorących udział w procesie syntezy cholesterolu w wątrobie.

6. Zwiększa tolerancję wysiłku

O tym, że czosnek zwiększa wytrzymałość fizyczną i pomaga szybciej zregenerować się po intensywnym wysiłku fizycznym – wiedziano już w starożytności. Potwierdziło to badanie opublikowane w 2005 r. przez „Indian Journal of Physiology and Pharmacology”. Jego autorzy sprawdzili, jak zażywanie oleju z czosnku przez 6 tygodniu wpłynie na wynik uzyskany na bieżni przez osoby z chorobami serca. Okazało się, że czosnek pozwolił na obniżenie szczytowej wartości tętna średnio o 12 procent.

7. Wzmacnia kości

Czosnek to nie tylko allicyna, keratyny i wartościowe związki siarki. Warzywo bogate jest także w cynk, mangan, witaminy B6 i C. W przypadku kości szczególnie istotny wydaje się mangan. Pierwiastek ten wchodzi bowiem w skład enzymów istotnych dla metabolizmu tkanki kostnej oraz całej gospodarki wapniowo-fosforanowej. U kobiet czosnek może też wywierać korzystny wpływ na układ kostny pośrednio – poprzez stymulację produkcji estrogenu.

Źródło: Medical Daily